ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی چیست؟ (1)

ذهن آگاهی چیست؟

تعاریف متنوعی از ذهن آگاهی وجود دارد از جمله ((آگاهی)) و ((در زمان حال بودن)).به گفته ی جان کابات زین ذهن آگاهی((توجه کردن به روشی خاص برای زندگی در لحظه  حال و بدون هیچ قضاوتی)).

این تعریف دارای دو بخش اصلی ((توجه کردن در زمان حال)) و ((بی قضاوت بودن توجه))است.که متاسفانه برای قسمت دوم این تعریف اهمیت کمتری قائل شده است.

اغلب افراد ذهن آگاهی را با تمرینات آرام بخش اشتباه می گیرند.در اکثر مواقع تمرین های توجه آگاهی می تواند در افراد آرامش ایجاد کند اما ایجاد این حس هدف اصلی ذهن آگاهی نیست.

در واقعی هدف اصلی از تمرین های توجه آگاهای این است که ظرفیت ما را برای هر آنچه در حال،اتفاق می افتد،چه خوب و چه بد،افزایش دهد.هر چه قدر ما به افکار و احساسات و واکنش های همیشگی و حتی شرطی شده ی خود توجه و آگاهی داشته باشیم،با مهارت بیشتری می توانیم فکر و رفتار کنیم.در نتیجه آن بدون در نظر گرفتن آنچه در زندگی مان اتفاق می افتد،حس خوبی در زندگی داشته باشیم.

ذهن آگاهی و تجربه ی بودن در لحظه ی حال بدون قضاوت یک مهارت است که همانند مابقی مهارتهای زندگی انسانی قابل تمرین و پرورش است.بهترین زمان برای پرورش مهارت توجه آگاهی دوران کودکی و نوجوانی هست.به طوری که کودکان شفقت خود،صبر و مهربانی با خود و دیگران را بیاموزند.

ذهن آگاهی چیست 1؟

ما نمیدانیم فرزندانمان ده،دوازده یا حتی پنج سال دیگر برای گذراندن امور زندگی و مواجهه با جهان به چه چالش هایی نیازمند هستند.آنان زمانی که به این مرحله برسند ،تفاوتهای زیادی با ما خواهند داشت.آنچه میدانیم این است که کودکان باید شیوه ی توجه کردن،متمرکز شدن و متمرکز ماندن،گوش کردن و یادگیری و چگونگی برقراری ارتباط عاقلانه با خویش-از جمله افکار و احساس هایشان-و دیگران را بلند باشند.

پرورش توجه به کمک تمرین شکل می گیرد،تحول می بابد و عمق پیدا می کند.بدین ترتیب که باید ابتدا بذرهایی را در دل بکاریم و آبیاری کنیم و سپس به آن هایی که در اعماق قلب ریشه می دوانند و رشد می کنند رسیدگی کنیم.در ادامه این بذرها به شیوه های حیرت انگیز،سودمند و خلاق میوه های پرباری را به ما ارمغان می دهد.تمام این ها با توجه کردن و حضور داشتن شروع می شود.زمانی که حضور و غیاب هر روزه انجام می شود،کودکان می گویند((حاضر))؛ولی گاهی تنها جسم شان آن لحظه در کلاس حضور دارد.ذهن آگاهی به داشتن حضور کامل می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید