منظومه شمسی ویژه کودکان

منظومه شمسی ویژه کودکان

منظومه شمسی از خورشید و بسیاری جرم های دیگر که به دور آن می چرخند،از جمله هشت سیاره،بیش از ۱۶۵ قمر و به تعداد بی شماری از خرده سیاره ها و دنباله دارها.مجموع این اجرام حجمی دیسک مانند به طول حدود ۱۲ میلیارد کیلومتر را تشکیل می دهند.در مرکز این مجموعه خورشید واقع شده که ۹۹ درصد از جرم منظومه ی شمسی را شامل می گردد.

در ویدئو زیر می توانید با خصوصیات سیاره های منظومه شمسی بیشتر آشنا شوید.

 

همانطور که در ویدئو بالا دیدید تمامی اعضاء منظومه شمسی در درون فضا در حرکتند.در درون منظومه هم،هر سیاره ای به تنهایی به دور خورشید می چرخد.تمامی سیاراتی که دارای مدار بیضوی هستند،همه در یک جهت،اما با سرعت های متفاوت می چرخند.افزون بر این،هر سیاره هم جداگانه به دور محور خود می چرخد.

هشت سیاره:

سیاره ها دو گروه مجزا را تشکیل می دهند-چهار سیاره از جنس سنگ و چهار سیاره بزرگ تر که بیشتر از گاز سیال می باشند.سیاره کوتوله پلوتو که از جمع سیارات در سال ۱۳۸۵ خارج شده هم از سنگ است.

هر چهار سیاره گازی دارای سیستم حلقه به دور خود می باشند.

در حدود ۴/۶ میلیارد سال قبل،منظومه ی خورشیدی از ابری از گاز و غبار شکل گرفته است.در ابتدا خورشید ساخته شد و از باقی مانده این ابر سایر جرم ها به وجود آمدند.گرانش خورشید در مقایسه با سیاره‌ها چنان زیاد است که تمام منظومه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید